Praktický výklad k palivovým nádržím pro historické sportovní vozy.
Rozumné provedení palivového systému bez ohledu na požadavky předpisů by mělo dodržovat obecné bezpečnostní požadavky:
- nádrž má být plně oddělena od prostoru posádky
- palivový systém má mít co nejméně spojů
- má být zajištěn odtok paliva při případném přelití
- odvzdušnění nádrže má obsahovat kuličkový uzavírací ventil
Palivové nádrže ve znění textu Přílohy K lze rozdělit na:
- nádrž sériová (tedy homologovaná s vozem, pokud je vůz homologován FIA, nebo s vozem vyrobená). Pro vozy od roku 1962 musí být vyplněna bezp. pěnou, nebo obalena „D-Stop“ fólií.
- nádrž homologovaná výrobcem vozu (např. s jiným objemem pro daný automobil, nebo i jiného provedení) a tedy uvedená ve VO homologačního listu vozidla. Pro vozy od roku 1962 musí být vyplněna bezp. pěnou, nebo obalena „D-Stop“ fólií.
- libovolná (v rámci Přílohy K). Vždy vyplněná bezp. pěnou, nebo obalená „D-Stop“ fólií.
- bezpečnostní FIA. V současnosti jde o nádrže standardu FT 3/1999, FT 3,5 a FT 5, které se liší odolností proti průrazu. Jsou vyrobeny buď jako pryžový vak, nebo plastové. Nemusí být, ale mohou být vyplněny bezpečnostní pěnou. Jejich životnost je 5 let od data výroby s možností prodloužení o 2 roky po kontrole a schválení u výrobce. Pokud je nádrž umístěna v ochranném boxu, nebo jinak zabudována, musí být umožněna kontrola data výroby, nebo použitelnosti, prostřednictvím otvoru zakrytého nehořlavým víčkem sejmutelným s pomocí nářadí.
Zástavba palivové nádrže
- příloha K požaduje od periody F, tedy u vozů od r.1962 instalaci protipožární stěny, tento předpis je aplikovatelný na oddělení palivové nádrže od prostoru pro posádku.
- V praxi tedy vždy nádrž umístěná v kufru tříprostorového vozu musí být oddělena od posádky nepropustnou přepážkou,nebo skříní a v případě dvouprostorových vozů většinou zabudována do nepropustné nehořlavé skříně.
- Upevnění nádrže textilními stahováky („kurtou“) nebude akceptováno!
Nejčastější problémy:
- přepážka mezi nádrží a posádkou není plně těsnící. Pozor na volný průchod z kufru směrem dovnitř vozu nad podběhy zadních kol! Drobné díry v přepážce a spáry lze dolepit hliníkovou lepící fólií (ne textilní!).
- oddělující skříň nezakrývá celou nádrž.
- Příklad řešení: Stačí skříň udělat o 5cm vyšší, tak aby zakryla i plnící hrdlo, udělat „šoupačku“, nebo odklápěcí dvířka s nějakou pojistkou a hadice ze skříně vyvést přes průchodky a vše je OK. Nebo v tomto případě vytvořit ještě jednu menší krabici s dvířky a tu přinýtovat nahoru na původní bednu.
- není zajištěn odtok paliva při přelití nádrže
- Na předešlém obrázku je jasně vidět, že při přelití nádrže dojde k hromadění paliva ve skříni a na podlaze kufru ! Řešením je použití např. pryžového límce u hrdla s odtokovou hadičkou směrem pod auto.
- Rada: Pokud není čas, stačí v kterémkoliv stavebním marketu koupit gumovou misku na rozdělávání sádry, použít prázdný ventilek jako začátek odtokové hadičky a misku přišroubovat u hrdla (někdy stačí misku jen přilepit tmelem na nádrž/viko).
- odvzdušnění nádrže
- Zde nejde o plnění předpisu, ale logiku věci. Odvzdušnění vyvedená níže než je předpokládaná hladina (hrdlo na blatníku, odvzdušnění z nádrže v kufru atd.) jsou běžná, dokonce ani provedení s dírkou v zátce a v kufru vozu nejsou výjimkou.
- Rada : Vždy použijte tzv. „rollover valve“ , tedy kuličkový ventil pro uzavření odvzdušnění při převrácení vozu, lze použít sériový (vrakáč), dodávaný výrobci příslušenství, nebo i samovýroba. Ventil může být zabudovaný v nádrži (foto) nebo být až součástí vedení odvzdušnění.
- Hadičku vyveďte sloupkem z nejvyššího místa nádrže, nebo plnícího hrdla až ke střeše vozu a potom zpět pod vůz, např. do nosníku, nebo někam kde nehrozí příliš velké nebezpečí přisávání vody a nečistot do nádrže.
- Hadičku lze i zakončit plastovým filtrem určeným původně do vedení benzínu.
- zabezpečení plnící zátky
- U zátek typu „Monza“ a „Aston“ je nutné zabezpečit je proti náhodnému otevření. Např. „R-pojistkou“, uzamknutím, nebo třeba historicky (foto). Použití zpětné klapky u nádrží s plnícím „krkem“, tedy delším spojením mezi plnícím hrdlem a nádrží je doporučeno. Stačí plastová klapka dodávaná např. k „ATL“ nádržím. Homologovaná FIA klapka (cca. 6000,- Kč) není vyžadována.
- použití bezpečnostní pěny a fólie D-Stop
- Pokud není bezpečnostní pěna viditelná pro kontrolu TK je vhodné mít doklad o zakoupení s sebou při přejímce, či testování. Pozor nezaměňovat fólii D-Stop s „DETOSTOP“ (foto), který je bezpečnostní výplní do palivových nádrží, ale jeho použití není schváleno FIA !!!
- Rada: Při použití fólie D-Stop pozor na mytí vysokotlakými přístroji, dojde k poškození vnějšího hliníkového potahu!
- celkově laxní přístup k řešení palivového systému
Rada:
Pozor u plastových nádrží ATL po naplnění (a nasáknutí, asi týden) na zvětšení všech rozměrů o cca 3%! Tedy na 50cm je to až 1,5 cm!
Často se opomenutí tohoto varování v návodu vymstí pozdější obtížnou demontáží nádrže z těsného plechového krytu, nebo dokonce karosérie pokud je nádrž zapuštěna. Hlavní problém ale je, že nemožnost roztažení nádrže se projeví deformací dna vyboulením směrem nahoru a dochází často k přicpání sací trubky paliva.
Druhým častým problémem je orientace zástavby u malých 10lt a 20lt vysokých ATL nádrží. Tyto nádrže se šikmým tvarem dna jsou navrženy pro vytvoření víru při silné akceleraci (dragster) který tlačí palivo směrem k vývodům a musí být proto umístěny vývody směrem vzad, jinak hrozí odlévání benzínu!
|