Praktický výklad k bezpečnostním pásům.
Obecně 4-bodové, 5-bodové a 6-bodové pásy znamenají počet umístění na těle jezdce.
Použití bezpečnostních pásů:
- čtyřbodové bezp. pásy: Homologované FIA, povinné pro všechny vozy od periody „F“ (1962), použití vícebodových pásů je povoleno.
- šestibodové bezp. pásy: Homologované FIA, povinné pro:
- rallye u vozů od periody „H“ (1972)
- jednosedadlové závodní vozy (monoposty)
- dvousedadlové závodní vozy
Montáž bezpečnostních pásů:
- U čtyřbodových bezpečnostních pásů je povinné překřížení ramenních pásů.
- I když text Přílohy „K“ zmiňuje použití pouze jednoho upevňovacího bodu pro oba ramenní pásy, nelze toto provedení akceptovat ! Pouze dva ramenní pásy s dvěma upevňovacími body jsou povoleny (text čl. 253.6. Přílohy „J“).
Výše uvedené případy platí pro použití bezpečnostních pásů na sportovních podnicích FIA (ME, ZSE apod.). Případné úlevy pro nižší úroveň sport. podniků (PČR, R-Legend) řeší Národní sportovní řády 2012.
Nejčastější závady:
- prošlý rok platnosti použití
- chybí identifikační štítek na některém popruhu
- nepřekřížení ramenních pásů (4-bodové pásy)
- chybí řezáky na pásy: Řezáky s „kladívkem“ nejsou vyžadovány a obecně je lepší použít ploché řezáky.
- poškození pásů: Pás poškozený provozem, havárií a nebo třeba propíchnutím pro silonovou pásku k upevnění kabelu interkomu nebude akceptován.
- chybné upevněni pásů na vozidle. Poměrně časté je nesprávné provlečení ramenních pásů na trubce ochr. rámu! Vždy dodržovat návod a kontrolovat několikerým škubnutím za pás a silným tahem! Oka pro bezp. pásy jsou vždy speciální oka pro bezp. pásy a ne oka ze strojírenství, nebo elektromotorů!
Tzv. klubové sportovní pásy:
Použití pouze pro demonstrační jízdy (R-Legend) !
- Vždy schvalovací značka E v kroužku (ECE).
|