Praktický výklad k ochranným konstrukcím pro historické sportovní vozy.
Pro HA platí základní rozdělení na :
-
konstrukce vyrobené dle Přílohy J, nebo K :
- vyrobena je majitelem vozu, nebo jiným výrobcem
- nemá homologaci FIA nebo certifikát ASN
- může (nemusí) mít výrobcem vystavený výrobní certifikát o zhotovení konstrukce dle
Přílohy J nebo K
- tzv. „Schválení výrobci“ uvedení v NSŘ zaručují provedení konstrukce dle předpisů FIA (ohyby za studena, kvalita materiálu, svárů apod.) a vydávají výrobní certifikát ochranné konstrukce.
- případné opravy konstrukce lze provádět svépomocí nebo u výrobce
Nejčastější problémy:
- konstrukce je přímo přivařena k výztužným deskám bez patek rámu (viz obrázek). Stejně jako u šroubovaného rámu, který je uchycen do karosérie prostřednictvím patek (rozměr není předepsán) na konci trubek, musí mít i vevařený rám trubky zakončené patkou a potom je přivařen k výztužným deskám (120cm2) karosérie. Pro HA je povoleno přišroubování, nebo přivaření ochr. konstrukce do karosérie a kombinace obou možností.
- zadní vzpěry končí na rozpěrné trubce ( trubce pro bezpečnostní pásy) a ne na karosérii. Vždy musí zadní vzpěry být ukotveny do karosérie a teprve potom lze mezi ně přivařit příčnou vzpěru pro bezp. pásy. Stejně tak musí případné diagonální vzpěry končit na zadních vzpěrách a ne na rozpěrné trubce.
- vyšší počet upevňovacích bodů ke karosérii než povoluje Příloha K pro vozy daného období do kterého je vůz zařazen. Zde je rozumné konzultovat s TK provedení konstrukce ještě před zahájením stavby.
-
konstrukce certifikovaná/homologovaná ASN:
- vyrobena je firmou zabývající se výrobou ochranných konstrukcí.
- návrh konstrukce může obsahovat homologaci úchytů sedaček.
- certifikát není součástí homologačního listu FIA daného vozu.
- certifikát nebo národní homologační list je vydán ASN.
- každá konstrukce musí být označena výr. číslem a musí k ní být vydána autorizovaná kopie certifikátu nebo homologace ASN k danému výr. číslu konstrukce.
- certifikát/homologace ASN se předkládá při technické přejímce na sport. podniku
- na konstrukci nesmí být žádné změny proti certifikovanému/homologovanému provedení
- případné opravy smí provádět pouze výrobce konstrukce
Nejčastější problémy:
- chybí certifikát
- chybí výr. číslo na konstrukci.
- konstrukce neodpovídá certifikátu provedením, nebo výr. číslem. I v tomto případě je nejlepším řešením konzultovat problémy s TK včas před sportovním podnikem a ne až na tech přejímce.
-
konstrukce homologované FIA
- vyrobena je výrobcem vozu nebo jím pověřenou firmou.
- návrh konstrukce může obsahovat homologaci úchytů sedaček.
- příslušný list konstrukce je součástí homologačního listu FIA daného vozu.
- každá konstrukce musí být označena výr. číslem a musí k ní být vydán výrobní certifikát k danému výr. číslu konstrukce.
- certifikát (s kopií homologace vozu) se předkládá při technické přejímce na sport. podniku.
- na konstrukci nesmí být žádné změny proti homologovanému provedení.
- případné opravy smí provádět pouze výrobce konstrukce.
Nejčastější problémy:
- stejné jako u konstrukcí certifikovaných ASN.
Nepřehlednost současného znění Přílohy K v předpisech pro ochranné konstrukce, nejlépe překonáte kontaktováním pověřeného TK na
Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript
Případné úlevy z předpisů FIA řeší Národní sportovní řády.
|