Hlavní stránka Bezpečnostní rám

Praktický výklad k ochranným konstrukcím pro historické sportovní vozy.

Pro HA platí základní rozdělení na :

  1. konstrukce vyrobené dle Přílohy J, nebo K :

    • vyrobena je majitelem vozu, nebo jiným výrobcem
    • nemá homologaci FIA nebo certifikát ASN
    • může (nemusí) mít výrobcem vystavený výrobní certifikát o zhotovení konstrukce dle
      Přílohy J nebo K
    • tzv. „Schválení výrobci“ uvedení v NSŘ zaručují provedení konstrukce dle předpisů FIA (ohyby za studena, kvalita materiálu, svárů apod.) a vydávají výrobní certifikát ochranné konstrukce.
    • případné opravy konstrukce lze provádět svépomocí nebo u výrobce

    Nejčastější problémy:

    • konstrukce je přímo přivařena k výztužným deskám bez patek rámu (viz obrázek). Stejně jako u šroubovaného rámu, který je uchycen do karosérie prostřednictvím patek (rozměr není předepsán) na konci trubek, musí mít i vevařený rám trubky zakončené patkou a potom je přivařen k výztužným deskám (120cm2) karosérie. Pro HA je povoleno přišroubování, nebo přivaření ochr. konstrukce do karosérie a kombinace obou možností.
    • zadní vzpěry končí na rozpěrné trubce ( trubce pro bezpečnostní pásy) a ne na karosérii. Vždy musí zadní vzpěry být ukotveny do karosérie a teprve potom lze mezi ně přivařit příčnou vzpěru pro bezp. pásy. Stejně tak musí případné diagonální vzpěry končit na zadních vzpěrách a ne na rozpěrné trubce.
    • vyšší počet upevňovacích bodů ke karosérii než povoluje Příloha K pro vozy daného období do kterého je vůz zařazen. Zde je rozumné konzultovat s TK provedení konstrukce ještě před zahájením stavby.

      Spatne_patky

  2. konstrukce certifikovaná/homologovaná ASN:

    • vyrobena je firmou zabývající se výrobou ochranných konstrukcí.
    • návrh konstrukce může obsahovat homologaci úchytů sedaček.
    • certifikát není součástí homologačního listu FIA daného vozu.
    • certifikát nebo národní homologační list je vydán ASN.
    • každá konstrukce musí být označena výr. číslem a musí k ní být vydána autorizovaná kopie certifikátu nebo homologace ASN k danému výr. číslu konstrukce.
    • certifikát/homologace ASN se předkládá při technické přejímce na sport. podniku
    • na konstrukci nesmí být žádné změny proti certifikovanému/homologovanému provedení
    • případné opravy smí provádět pouze výrobce konstrukce

    Nejčastější problémy:

    • chybí certifikát
    • chybí výr. číslo na konstrukci.
    • konstrukce neodpovídá certifikátu provedením, nebo výr. číslem. I v tomto případě je nejlepším řešením konzultovat problémy s TK včas před sportovním podnikem a ne až na tech přejímce.

      ASN_cert

  3. konstrukce homologované FIA

    • vyrobena je výrobcem vozu nebo jím pověřenou firmou.
    • návrh konstrukce může obsahovat homologaci úchytů sedaček.
    • příslušný list konstrukce je součástí homologačního listu FIA daného vozu.
    • každá konstrukce musí být označena výr. číslem a musí k ní být vydán výrobní certifikát k danému výr. číslu konstrukce.
    • certifikát (s kopií homologace vozu) se předkládá při technické přejímce na sport. podniku.
    • na konstrukci nesmí být žádné změny proti homologovanému provedení.
    • případné opravy smí provádět pouze výrobce konstrukce.

    Nejčastější problémy:

    • stejné jako u konstrukcí certifikovaných ASN.

      FIA_cert

Nepřehlednost současného znění Přílohy K v předpisech pro ochranné konstrukce, nejlépe překonáte kontaktováním pověřeného TK na Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript

Případné úlevy z předpisů FIA řeší Národní sportovní řády.

 


Copyright 2011-2014
Jakýkoliv návrh na zlepšení nebo rozšíření stránek, prosím posílejte na info@prohistoric.cz, Budeme rádi za Vaše názory!
Počet zobrazení článků : 156218