Hlavní stránka Bezpečnostní sedačky

Praktický výklad k sedačkám historických sportovních vozů.

Základním rozdělením v duchu Přílohy K je sedačka:

  1. sériová

    - většinou dělená, případně upravená použitím pevných bočnic, nebo použitím anatomických potahů a většinou se zavařeným/zajištěným sklopným mechanismem:

    Seriova_sedacka

  2. anatomická dobová

    - zhotovená z laminátu (Škoda Rallye, MTX atd.), nebo třeba z hliníkového plechu (starší vozy, zahraniční vozy). Patří sem (na hranici legality) třeba i přečalouněná sedačka prošlého standardu FIA 8855-1992 (viz v „Nejčastější závady“). Sedačky mohou být originální/původní, nebo i nově vyrobené/zakoupené, ale odpovídající dobové/periodické specifikaci:

    Dobova-puvodni

    Soucasna-perioda

  3. homologovaná FIA

    - v současné době sedačka dle standardu FIA 8855-1999 s životností 5 let (možné prodloužení o dva roky po kontrole výrobcem), nebo FIA 8862-2009 s životností 10 let

8855

8862

Použití sedaček:

Příloha „K“ v podstatě řeší použití sedaček pouze pro vozy vycházející z homologované
produkce a od periody „F“ (1.1.1962) dále.

Rozděluje (zjednodušeně) použití pro:

  • sériové (T a GT) vozy

    • sedačky sériové (anatomické potahy povoleny)
    • pokud jsou sedačky vyměněny, musí odpovídat současným standardům FIA (8855-1999 nebo 8862-2009)
  • upravené (CT a GTS) vozy

    • sedačky anatomické/sportovní původní, nebo odpovídající dobové/periodické specifikaci
    • sedačky dle současných standardů FIA (8855-1999 a 8862-2009)
  • vozy periody „J“ pro rallye

    • sedačky homologované podle standardu FIA 8855/1999 nebo 8862/2009. Pro vozy Lancia 037 platí pouze použití standardu 8862/2009.

Upozornění : Výše uvedené rozdělení použití sedaček odpovídá současnému stavu textu Přílohy „K“ 2012 a platí pro používání na sportovních podnicích jedoucích dle předpisů FIA (ME, ZSE apod.).

Úlevy v používání sedaček na sportovních podnicích nižších úrovní pro r. 2012 řeší  „Národní sportovní řády“.

Nejčastější závady:

  • na sedačkách deklarovaných soutěžícím jako „dobové“ je viditelný neplatný standard FIA 8855-1992. Těžko technický/testovací komisař uvěří, že jde o dobovou sedačku např. roku 1986 nebo ještě dřívější, když samotný standard vstoupil v platnost v r. 1992 !
  • poškození kostry sedačky. Rozlámané, rozviklané a „nepevné“ sedačky nelze akceptovat.
  • upevnění sedačky k držákům a karosérii.

    NoCommnet

 


Copyright 2011-2014
Jakýkoliv návrh na zlepšení nebo rozšíření stránek, prosím posílejte na info@prohistoric.cz, Budeme rádi za Vaše názory!
Počet zobrazení článků : 153034