Praktický výklad k sedačkám historických sportovních vozů.
Základním rozdělením v duchu Přílohy K je sedačka:
-
sériová
- většinou dělená, případně upravená použitím pevných bočnic, nebo použitím anatomických potahů a většinou se zavařeným/zajištěným sklopným mechanismem:
-
anatomická dobová
- zhotovená z laminátu (Škoda Rallye, MTX atd.), nebo třeba z hliníkového plechu (starší vozy, zahraniční vozy). Patří sem (na hranici legality) třeba i přečalouněná sedačka prošlého standardu FIA 8855-1992 (viz v „Nejčastější závady“). Sedačky mohou být originální/původní, nebo i nově vyrobené/zakoupené, ale odpovídající dobové/periodické specifikaci:
-
homologovaná FIA
- v současné době sedačka dle standardu FIA 8855-1999 s životností 5 let (možné prodloužení o dva roky po kontrole výrobcem), nebo FIA 8862-2009 s životností 10 let
Použití sedaček:
Příloha „K“ v podstatě řeší použití sedaček pouze pro vozy vycházející z homologované produkce a od periody „F“ (1.1.1962) dále.
Rozděluje (zjednodušeně) použití pro:
-
sériové (T a GT) vozy
- sedačky sériové (anatomické potahy povoleny)
- pokud jsou sedačky vyměněny, musí odpovídat současným standardům FIA (8855-1999 nebo 8862-2009)
-
upravené (CT a GTS) vozy
- sedačky anatomické/sportovní původní, nebo odpovídající dobové/periodické specifikaci
- sedačky dle současných standardů FIA (8855-1999 a 8862-2009)
-
vozy periody „J“ pro rallye
- sedačky homologované podle standardu FIA 8855/1999 nebo 8862/2009. Pro vozy Lancia 037 platí pouze použití standardu 8862/2009.
Upozornění : Výše uvedené rozdělení použití sedaček odpovídá současnému stavu textu Přílohy „K“ 2012 a platí pro používání na sportovních podnicích jedoucích dle předpisů FIA (ME, ZSE apod.).
Úlevy v používání sedaček na sportovních podnicích nižších úrovní pro r. 2012 řeší „Národní sportovní řády“.
Nejčastější závady:
- na sedačkách deklarovaných soutěžícím jako „dobové“ je viditelný neplatný standard FIA 8855-1992. Těžko technický/testovací komisař uvěří, že jde o dobovou sedačku např. roku 1986 nebo ještě dřívější, když samotný standard vstoupil v platnost v r. 1992 !
- poškození kostry sedačky. Rozlámané, rozviklané a „nepevné“ sedačky nelze akceptovat.
- upevnění sedačky k držákům a karosérii.
|